
- Kijkwijzer 6
- Eng
- Geweld
- Groftaalgebruik
In deze muzikale coming-of-age comedy staat de banlieue er na Les Misérables en La Haine eindelijk eens wat positiever op. En dat mag ook wel, want ondanks de misère die ook Nour (geweldige casting) en zijn sjacherende broers overkomt worden dromen heus wel eens waargemaakt. De hartverwikkendste film die we tijdens Cannes 2021 zagen; teder, grappig en bijzonder goed geacteerd.
Wijn of vrienden die bevielen op vakantie zijn vaak thuis net wat minder te pruimen, maar deze geweldige Sundance-geselecteerde thriller tilt culturele verschillen tot een compleet nieuw level. Denk aan Michael Haneke’s Funny Games, maar dan Deens en met een sinistere Fedja van Huêt. Zwart-komisch tot je eigenlijk niet meer durft te lachen, en ver daar voorbij. Kijk deze vóór je op vakantie gaat.
Een ambitieuze directeur (Vincent Lindon uit Titane, weergaloos als altijd) ziet onder Amerikaanse druk zijn bedrijf én huwelijk kapot barsten. Maar kun je opstaan tegen de basis van je eigen succes, of zijn globalisatie en kapitalisme inmiddels niet meer te verslaan? In ieder geval zijn beide marktkrachten op hun lelijkst in Stephane Brizé’s companion piece voor zijn bejubelde En Guerre. Herkenbaar, ontroerend en inspirerend, zeker in deze veranderende tijden.
Quentin Dupieux heeft met zijn absurdistische komedies zowat een eigen genre gecreëerd waarin alledaagse momenten door een breuk met de realiteit ineens volledig anders geïnterpreteerd worden. Met Incroyable volgen we een echtpaar die eindelijk hun droomhuis in een chique wijk kunnen betrekken, al waarschuwt de makelaar hen wel nog even voor wat er in de kelder zit en hoe dit hun leven volledig kan veranderen.
In deze zeer geïnspireerde film trekt regisseur Cédric Klapisch een lijn van klassieke naar moderne dans via Frans-Parijse romances, kwinkslagen en heerlijk lekker strakke montages zoals we van hem kennen uit L’Auberge espagnol en Les Poupées russes. Met een Franse sterrencast en in topdanseres Marion Barbeau een geweldige nieuwkomer was Encore een lentehit in Frankrijk. Deze zomer gunnen we deze oprechte comedy met dramatische en romantische momenten niets minder.
Het liefdesverhaal van vulkanologenechtpaar Katia en Maurice Krafft is bijna onvoorstelbaar. Gelukkig maar dat de twee de meest waanzinnige beelden hebben geschoten van alle aardwetenschappelijke wereldpracht die zij tijdens hun decennialange ontdekkingsreizen tegenkwamen. Het levert een betoverende en visueel verbluffende documentaire op die Sundance won en je absoluut op een bioscoopscherm moet zien.
Snatch meets Knives Out meets Kill Bill aan boord van een bullet train waarin Brad Pitt, Brian Tyree Henry en Zazie Beetz (beiden Atlanta) elkaar naar het leven staan. David Leitch (John Wick, Atomic Blonde) had aan enthousiasme en budget duidelijk geen gebrek. De film loopt als een trein (pardon) dankzij heerlijk acteerwerk en een killer score. Fun fact: Leitch leerde zijn vak als stuntdouble van Pitt in Fight Club, Spy Game en Troy. Geen wonder dus dat Bullet Train ’s werelds best-uitziende acht-en-vijftiger op het lijf geschreven is.
Deze zomer gaat ’s werelds grootste animatiefranchise terug naar het begin. We zien hoe de grootste superschurk ter wereld zijn iconische Minions ontmoet en met hen de meest verschrikkelijke crew uit de filmgeschiedenis vormt. Samen nemen ze het op tegen een team van de meest onverschrokken criminelen in Minions: Hoe Gru superschurk werd.
Een liefdesverhaal in punk-vorm, DIY en met maling aan welke conventie ook – Dinner in America verrast en bevat onder alle grofheid en rebellie een hartroerende boodschap. De film houdt het midden tussen Napoleon Dynamite en Natural Born Killers en was dankzij de twee geweldige lead acteurs en oorwurm-soundtrack een festival favoriet van Sundance tot Talinn.
We zijn heel erg blij om Knor te vertonen in KINO! Een prachtig gemaakte Nederlandse stop-motion film voor jong en oud die naast een mooi verhaal over familie ook een actuele boodschap communiceert over de vleesindustrie (en het mestoverschot, dus bereid je voor voor op veel viezigheid) waar je niet vroeg genoeg mee kan beginnen. Met de stemmen van o.a. Hiba Ghafry, Loes Luca en Kees Prins.
In dit door en door filmische drama zien we het leven van Elvis (Butler) vanuit het perspectief van zijn gecompliceerde relatie met zijn mysterieuze manager Colonel Tom Parker (Hanks). Aan de hand van Parker schetst de film de meer dan 20 jaar beslaande complexe dynamiek tussen hem en Presley, van Presley’s doorbraak tot aan zijn status als ongekende superster, tegen de achtergrond van het veranderende culturele landschap en het verlies van onschuld in Amerika. Centraal in die reis staat een van de belangrijkste en invloedrijkste mensen in het leven van Elvis: Priscilla Presley (Olivia DeJonge).
Alvorens Ryûsuke Hamaguchi met Drive My Car en Wheel of Fortune and Fantasy furore maakte, regisseerde hij in 2018 dit subtiele liefdesdrama over de jonge vrouw Asako die in Osaka en Tokyo twee verschillende liefdes met polariserende karakters kent, al lijken ze qua uiterlijk dezelfde persoon te zijn. Ingetogen, humoristisch en een aanrader voor fans van o.a. Hirokazu Koreeda.
After years spent working as a prostitute in her Italian village, middle-aged Mamma Roma has saved enough money to buy herself a fruit stand so that she can have a respectable middle-class life and reestablish contact with the 16-year-old son she abandoned when he was an infant. But her former pimp threatens to expose her sordid past, and her troubled son seems destined to fall into a life of crime and violence.
When Ripley’s lifepod is found by a salvage crew over 50 years later, she finds that terra-formers are on the very planet they found the alien species. When the company sends a family of colonists out to investigate her story—all contact is lost with the planet and colonists. They enlist Ripley and the colonial marines to return and search for answers.
Één keer per decennium komt er een film langs die – zoals de titel al suggereert – aanvoelt alsof die alles in zich heeft: visuele flair, emotionele gelaagdheid, bizarre humor, fantastische actie en uitmuntend acteerwerk. EEAAO is een film die ons (weer) vertrouwen geeft in de toekomst van het medium. Met een duizelingwekkende combinatie van The Matrix, Rick & Morty, Turning Red, Michel Gondry en zelfs Wong Kar-Wai leveren regieduo Daniels, Michelle Yeoh en Ke Huy Quan (uit The Goonies en Temple of Doom!) een compleet originele cinematische rollercoaster af die meerdere kijksessies vereist om alle voorbijvliegende creatieve ideeën te kunnen waarderen.
Director Gu Xiaogang wasn’t even 30 years old when he made this film, which took him two years to finish. He didn’t study film, but his film premiered at the Cannes filmfestival in the La Semaine de la Critique program in 2019 nonetheless and we can see why, the imagery looks immaculate. The director tackles the great themes of Chinese culture: the struggle between modernity and tradition, the way art relates to reality and the struggle between generations. A must for fans of the films by masters such as Edward Yang and Hou Hsiao-hsien.
Mindblowing. Minder creepy dan zijn voorganger Us maar verder perfect in lijn met die en instant classic Get Out. Met humor, maatschappijkritiek en liefde voor classics maakte Jordan Peele wederom een heerlijke genre-bender die zich niet in één viewing prijsgeeft. Mede dankzij het magistrale camerawerk van onze Hoyte van Hoytema een absolute bioscoop must-see.
Dinsdag 21:30 is in KINO de Sneak Preview. Voor €8 of gewoon met je Cinevillepas kan je bij ons terecht voor een film die nogniet bij KINO te zien is geweest. Elke Sneak wordt voorzien van een introductie zoals ook bij onze voorgangers op de Gouvernestraat lang de traditie was
Jodie Comer is weergaloos in deze one-woman tour-de-force waarin een zedenadvocate zelf met seksueel wangedrag te maken krijgt.
Een eeuwenoude ring, die jaren zoek is geweest, wordt gevonden en komt bij toeval terecht bij de kleine Hobbit Frodo. Als de tovenaar Gandalf erachter komt dat deze ring eigenlijk de Ene Ring is waar de slechte Sauron naar op zoek is, gaat Frodo samen met Gandalf, een Dwerg, een Elf, twee Mensen en drie andere Hobbits op een groots avontuur om deze te vernietigen.
“There’s the part that looks really glamorous, but we’re all just people in the end.” Rest In Peace Dame Olivia Newton-John. Deze getalenteerde vrouw bracht ons geweldige popnummers en was als Sandy in Grease (1978) het popicoon van de 70’s. Op 18 & 21 augustus brengen we de klassieker terug naar het scherm
A civilian oil rig crew is recruited to conduct a search and rescue effort when a nuclear submarine mysteriously sinks. One diver soon finds himself on a spectacular odyssey 25,000 feet below the ocean’s surface where he confronts a mysterious force that has the power to change the world or destroy it.
De hobbits Frodo en Sam trekken verder richting Mordor om hun taak, het vernietigen van de machtige Ene Ring waar de slechte Sauron naar op zoek is, te volbrengen. Hierbij krijgen ze hulp uit onverwachte hoek. Ondertussen proberen Merry en Pippin te ontsnappen uit de handen van een Uruk-Hai leger en helpen Legolas, Aragorn en Gimli koning Theoden van Rohan in zijn strijd tegen de legers van Saruman.
With no clue how he came to be imprisoned, drugged and tortured for 15 years, a desperate businessman seeks revenge on his captors.
Decision to Leave is de nieuwe film van de Zuid-Koreaanse filmmaker Park Chan-wook (Oldboy, The Handmaiden). De film, een romantische misdaad-drama, vertelt het verhaal van een ijverige detective (Park Hye-Il) die een mogelijke moord onderzoekt. De weduwe van de vermoorde man is hoofdverdachte in de zaak, voor wij hij romantische gevoelens krijgt.
De hobbits Sam en Frodo beginnen samen met Gollum aan het laatste deel van hun reis richting Mordor, om daar te proberen in het hol van de leeuw de machtige Ene Ring te vernietigen. De legers van Gondor proberen ondertussen de stad Minas Tirith te beschermen tegen Sauron’s legers.
Nearly 10 years have passed since Sarah Connor was targeted for termination by a cyborg from the future. Now her son, John, the future leader of the resistance, is the target for a newer, more deadly terminator. Once again, the resistance has managed to send a protector back to attempt to save John and his mother Sarah.
A remake of a French action comedy is not really what first springs to mind when considering a follow up to T2 for Cameron and Schwarzenegger, but The Austrian Oak wanted to dip his toe into comedic territory and Cameron felt a slightly lighter tone was a welcome alternative after his cyborg filled dystopian future feature(s). The film about a James Bond like secret agent that has to keep his occupation hidden from his spouse did turn into the most expensive production to date (being overtaken by Waterworld the next year) and is in great Cameron fashion stacked with elaborate and over the top action setpieces, feisty pre- and post mortem one-liners and has a fantastic Jamie Lee Curtis performance that matches Schwarzenegger in combining the physical and comedic to perfection. The film is screened from a great 35mm print provided by Eye Filmmuseum. English language with Dutch subtitles.
The spirit of an ancient evil queen posesses the body of a young anthropological student, who then goes on a murderous rampage.
Chef-kok Andy probeert zijn Londense restaurant ondanks alle tegenslag draaiende te houden op de drukste dag van het jaar.
Berlinale’s Gouden Beer kreeg de Spaanse regisseuse Carla Simón van juryleden M. Night Shyamalan & Ryûsuke Hamaguchi voor dit intieme en zeer doeltreffende familieportret op Catalaanse landbouwgrond. Nog maar haar tweede film nadat Summer 1993 grote indruk maakte – ook op ons. Het zonovergoten en prachtige Alcarràs kon gezien de Nederlandse plattelandsdiscussie niet tijdiger uitkomen.
Enfant terrible van de Mexicaanse cinema Michel Franco schroeft het viscerale geweld van zijn eerdere films terug voor een boeiend existentieel familiedrama dat gelijk onder de huid kruipt. De luxe vakantie in Mexico van een steenrijke Engelse familie wordt bruut verstoord door een sterfgeval. Wanneer één van de familieleden besluit zijn vakantie toch door te zetten aan het strand ontstaat er een familiaire breuk met vergaande gevolgen voor iedereen.
Hartverwarmende coming- of-age van een groepje vrienden in Reykjavik die hun ontluikende leven naar volwassenheid aan het ontdekken is.
Ineens is daar Hollands Filmglorie uit onverwachte hoek: Halina Reijn regisseert deze A24 geproduceerde Gen Z whodunnit komedie-horror met verve en zou hiermee zomaar kunnen doorbreken in Hollywood. Een groep vrienden speelt een spelletje in een villa opgejut door drugs, onderliggende jaloezie en narcisme, met als gevolg een waar bloedbad temidden van een bij vlagen hilarische deconstructie van een toxische groepsdynamiek.