KINO Expat

Everything Everywhere All at Once

Everything Everywhere All at Once

Één keer per decennium komt er een film langs die – zoals de titel al suggereert – aanvoelt alsof die alles in zich heeft: visuele flair, emotionele gelaagdheid, bizarre humor, fantastische actie en uitmuntend acteerwerk. EEAAO is een film die ons (weer) vertrouwen geeft in de toekomst van het medium. Met een duizelingwekkende combinatie van The Matrix, Rick & Morty, Turning Red, Michel Gondry en zelfs Wong Kar-Wai leveren regieduo Daniels, Michelle Yeoh en Ke Huy Quan (uit The Goonies en Temple of Doom!) een compleet originele cinematische rollercoaster af die meerdere kijksessies vereist om alle voorbijvliegende creatieve ideeën te kunnen waarderen.

  • Kijkwijzer 12
  • Discriminatie
  • Eng
  • Geweld
  • Groftaalgebruik
Fire of Love

Fire of Love

Het liefdesverhaal van vulkanologenechtpaar Katia en Maurice Krafft is bijna onvoorstelbaar. Gelukkig maar dat de twee de meest waanzinnige beelden hebben geschoten van alle aardwetenschappelijke wereldpracht die zij tijdens hun decennialange ontdekkingsreizen tegenkwamen. Het levert een betoverende en visueel verbluffende documentaire op die Sundance won en je absoluut op een bioscoopscherm moet zien.

  • Kijkwijzer 9
  • Eng
Speak No Evil

Speak No Evil

Wijn of vrienden die bevielen op vakantie zijn vaak thuis net wat minder te pruimen, maar deze geweldige Sundance-geselecteerde thriller tilt culturele verschillen tot een compleet nieuw level. Denk aan Michael Haneke’s Funny Games, maar dan Deens en met een sinistere Fedja van Huêt. Zwart-komisch tot je eigenlijk niet meer durft te lachen, en ver daar voorbij. Kijk deze vóór je op vakantie gaat.

  • Kijkwijzer 16
  • Geweld
Mes frères et moi
Première

Mes frères et moi

In deze muzikale coming-of-age comedy staat de banlieue er na Les Misérables en La Haine eindelijk eens wat positiever op. En dat mag ook wel, want ondanks de misère die ook Nour (geweldige casting) en zijn sjacherende broers overkomt worden dromen heus wel eens waargemaakt. De hartverwikkendste film die we tijdens Cannes 2021 zagen; teder, grappig en bijzonder goed geacteerd.

  • Kijkwijzer 9
  • Eng
  • Groftaalgebruik
Incroyable Mais Vrai

Incroyable Mais Vrai

Quentin Dupieux heeft met zijn absurdistische komedies zowat een eigen genre gecreëerd waarin alledaagse momenten door een breuk met de realiteit ineens volledig anders geïnterpreteerd worden. Met Incroyable volgen we een echtpaar die eindelijk hun droomhuis in een chique wijk kunnen betrekken, al waarschuwt de makelaar hen wel nog even voor wat er in de kelder zit en hoe dit hun leven volledig kan veranderen.

  • Kijkwijzer 9
  • Groftaalgebruik
Oldboy (2003)
Classic Special Verwacht

Oldboy (2003)

With no clue how he came to be imprisoned, drugged and tortured for 15 years, a desperate businessman seeks revenge on his captors.

  • Kijkwijzer 16
  • Geweld
  • Groftaalgebruik
Decision To Leave
Verwacht

Decision To Leave

Decision to Leave is de nieuwe film van de Zuid-Koreaanse filmmaker Park Chan-wook (Oldboy, The Handmaiden). De film, een romantische misdaad-drama, vertelt het verhaal van een ijverige detective (Park Hye-Il) die een mogelijke moord onderzoekt. De weduwe van de vermoorde man is hoofdverdachte in de zaak, voor wij hij romantische gevoelens krijgt.

  • Kijkwijzer 12
  • Eng
  • Geweld
  • Groftaalgebruik

Specials

The Lord of the Rings trilogy – the extended versions
Special

The Lord of the Rings trilogy – the extended versions

Voor de start van tv-serie The Rings of Power keren we terug naar de glooiende heuvels, magische bossen en omstreden steden van Middle Earth voor de ene trilogie die ze allemaal zal regeren.

Lady Terminator (1989)
a 35mm presentation Special

Lady Terminator (1989)

We’re diving into the wave of niche ‘Terminator Rip-Off’ exploitation movies with clips and trailers, followed by a 35mm screening of this rarely seen and barely attainable Indonesian B-movie gem.

60th anniversary: Mamma Roma (1962)
Classic Special

60th anniversary: Mamma Roma (1962)

One of Italy’s most controversial filmmakers, Pier Paolo Pasolini’s second feature stars Anna Magnani, one of the biggest names in Italian cinema.