Altijd Alles Anders

Altijd Alles Anders

Hoezo in KINO

Een portret van de Rotterdamse theatermaker Paul Röttger en zijn artistieke methode. Dat is een zeer bijzondere methode, omdat Paul theatervoorstellingen creëert met een volledig inclusieve cast binnen zijn theatergezelschap Babel. Zijn creatieprocessen zijn een continue zoektocht naar gelijkwaardige artistieke samenwerking tussen mensen met een grote variëteit in gender, culturele achtergrond, fysieke en mentale gesteldheid en professionaliteit. Geen podiumkunstjes of sociaal-cultureel werk, voorbij alleen community-art of projecten die mensen met verstandelijke beperkingen willen betrekken in podiumkunst. Pauls makerschap staat (inter)nationaal in de voorhoede van innovatieve theaterproductie en deze film geeft daar uitdrukking aan.

Credits

Regie
Christiaan van Schermbeek en Douwe Wilhelm van der Werf
Genre
Documentaire
Speelduur
71 minuten
Land
Nederland
Taal
Nederlands
Ondertiteling
Nederlands

Storyline

De film duikt in het repetitieproces van de voorstellingen Van J. tot Jessica en Ik Via de Ander. We zien de groep van ruim 20 acteurs en dansers, die samen verhalen ontwikkelen over “mogen zijn wie je bent”. Jessica zit in het verkeerde lichaam en dat wil ze veranderen. De groep helpt haar in deze moedige worsteling, door ook hun eigen gevoelens over (seksuele) identiteit te delen. We zien Paul aan het werk om het beste uit zijn ensemble te halen. We ontmoeten enkele acteurs: Stijn, Brecht en Sharoma, die onderstrepen hoe ze hun weg zoeken in een artistieke loopbaan inclusief hun autisme, homoseksualiteit en doofheid. En Paul komt zelf aan het woord. Hij reflecteert op zijn werk, op de betekenis en verantwoordelijkheid van kunst om de samenleving inclusiever te maken en op alles wat hem drijft in zijn ongewone artistieke praktijk die eigenlijk veel meer normaal zou moeten zijn.

Filmmakers Christiaan van Schermbeek en Douwe Wilhelm van der Werf kruipen in het maakproces. De camera loopt mee, bijna als een lid van het ensemble en wordt zo een klankbord voor de regisseur. De observaties zijn close, kleurrijk en empathisch. Langzaam ontvouwen ze de (creatieve) kracht van menselijke interactie zonder hokjesgeest en (voor)oordeel.