Laatste kans: The Invisible Life of Eurídice Gusmão

Hoezo in Kino

Film kan je nostalgie laten ervaren voor een plek waar je nooit bent geweest in een tijd voordat je was geboren. Dit meeslepende relaas over twee zussen die door een meedogenloze patriarch apart van elkaar opgroeien in het Rio de Janeiro van de jaren ’50 en ’60 doet dit. Dit intieme drama ontvouwt zich langzaam aan de kijker en weet met kleine scènes een hartverscheurend mooi familiekroniek neer te zetten en is in onze ogen één van de mooiste films van het jaar.

Regie: Karim Aïnouz

Cast: Carol Duarte, Júlia Stockler

Genre:

Drama

Land: Brazilië

Speelduur: 139 minuten

Taal: Portugees

Ondertiteling: Nederlands

Kijkwijzer:
16S

Rio de Janeiro, 1950. Eurí­dice en Guida zijn twee onafscheidelijke zussen die thuis wonen bij hun conservatieve ouders. Terwijl ze opgroeien met de strikte regels van hun vader koesteren ze allebei grootse dromen: de getalenteerde Eurídice fantaseert over een carrière als pianiste, de avontuurlijke Guida hoopt de ware liefde te vinden. Na een onverwachte, dramatische gebeurtenis worden de zussen gescheiden en verliezen ze elkaar uit het oog. Terwijl de jaren verstrijken, bouwen ze een eigen leven op. Maar in de tijd dat ze beiden hun dromen najagen, geven ze nooit de hoop op elkaar terug te vinden.

The Invisible Life of Eurídice Gusmão is een warmbloedig, hartstochtelijk drama over de onlosmakelijke band tussen twee zussen en hun zoektocht naar geluk. Regisseur Karim Aïnouz maakte van de gelijknamige roman van Martha Batalha een visueel overrompelde film die dit jaar in Cannes bekroond werd met de Un Certain Regard-prijs. The Invisible Life of Eurídice Gusmão werd ook geselecteerd als de Braziliaanse Oscarinzending.

★★★★ de Volkskrant
“Elegant maar ook broeierig, zinnelijk en soms verrassend rauw”

★★★★ NRC Handelsblad
“Weergaloos indringende fotografie”

★★★★ Trouw
“Film met de glans van een groots opgezette, felgekleurde soapopera”

★★★★ De Telegraaf
“Loepzuiver uitgespeeld, traag opbouwend naar een vloedgolf van emoties”