KINO Virtual Reality: Best of IDFA (blok 1)

Hoezo in Kino

KINO Virtual Reality is terug, nu met een speciaal IDFA-programma. Vanaf 17 februari tot en met 11 maart kun je op zaterdag en zondag weer kijken naar twee verschillende VR experiences die tijdens het festival te zien waren. Zodra je deze bril opzet kun je 360 graden om je heen kijken en beleef je alles in 3D, je waant je dus in een compleet andere wereld. Een van onze collega’s zal je ophalen bij de kassa en je instrueren over de VR-experience.

Regie: Gina Kim

Cast: Boryeong Kim

Genre:

Documentaire

Land: Zuid-Korea, VS,

Speelduur: 30 minuten

Taal:



The Last Chair – Fred (15min)
Op een afgelegen boerderij in Drenthe zit de bejaarde Egbert zijn laatste dagen uit. Televisie of internet heeft hij niet. De enige vorm van actualiteit is de krant die hij als tafelkleed gebruikt om zijn pan met boerenkool op te zetten. Een leeg ogend bestaan, maar met deze VR-documentaire krijgen toeschouwers de rust om weg te stappen van de alledaagse drukte, rond te kijken in zijn woonkamertje of tuin en zo het leven eens van een andere kant te bekijken. Egbert is een tevreden man, in tegenstelling tot Fred, de hoofdpersoon in een tweede korte film uit The Last Chair. De terminaal zieke ex-hippie ruilde zijn familie in voor een afgezonderd bestaan in Frankrijk. Even bedaard en zelfvoorzienend als dat van Egbert, maar genieten is lastig doordat verkeerde keuzes hem tot het eind achtervolgen. Dit 360-gradenproject laat het publiek zo een stille getuige zijn van laatste levensfases, en van een kalmte die je tegenwoordig weinig meer tegenkomt.

English:
On an isolated farm in the Dutch province of Drenthe, the elderly Egbert is living out his last days. He has neither TV nor internet, and his only contact with current affairs is the newspaper he lays on the table under his pan of kale. It seems an empty existence, but this VR documentary gives viewers the chance to leave behind the bustle of everyday life, explore Egbert’s living room or garden and see life from a different point of view. Egbert is content with his life, unlike Fred, the protagonist of a second short film in The Last Chair. This terminally ill ex-hippie left his family for a solitary existence in France. He’s as composed and self-sufficient as Egbert, but he finds it hard to enjoy life because he’s haunted by the bad choices he has made. In this 360-degree project, we experience a calm that’s rarely seen in the modern world—at the same time, we are silent witnesses of lives drawing to an end.

Bloodless (12min)
Een verlaten straatje in Zuid-Korea. Felle neonkleuren, harde tl-verlichting uit avondwinkels, galmend geklak van hoge hakken. Een vrouw loopt in haar eentje over straat. Ze wordt nagekeken door een voorbijganger. De twee militairen die bij een eettentje staan, merken haar nauwelijks op. Er lijkt aanvankelijk weinig te gebeuren in de VR-film Bloodless. Maar dat er onheil nadert, is al aan de openingstekst af te lezen. Amerikaanse militaire bases nemen sinds de jaren 50 een flinke hap uit het bewoonbare deel van Zuid-Korea, inclusief 96 ‘camptowns‘ die zich juridisch gezien in een niemandsland bevinden. En dat weten de gestationeerde soldaten ook maar al te goed. Geloof het of niet, maar inmiddels zijn er een miljoen vrouwen geprostitueerd en 100.000 misdaden gepleegd. Bloodless is gebaseerd op een schokkende gebeurtenis in 1992. Omdat toeschouwers continu 360 graden om zich heen kunnen kijken, is het actief zoeken naar waar het fout kan gaan. En zodra je dat in de laatste scène ziet, merk je dat alle bedaarde stilte eigenlijk een lugubere, beestachtige onverschilligheid is

English:
Bloodless
 is a 12minute VR film that deals with camp town sex workers for US army stationed in South Korea since the 1950s. The film traces the last living moments of a real-life sex worker who was brutally murdered by a US soldier at the Dongducheon Camptown in South Korea in 1992. Portraying the last hours of her life in the camp town, the VR film transposes a historical and political issue into a personal and concrete experience. This film was shot on location where the crime took place, bringing to light ongoing experiences at the 96 camp towns near or around the US military bases.