Keti Koti Festival: Drie Vrouwen + Q&A Ida Does

Hoezo in Kino

In het kader van Keti Koti, presenteert filmtheater KINO Rotterdam de Rotterdamse première van Drie Vrouwen, de nieuwe documentaire van Ida Does over slavernij en vrijheid. Deze documentaire neemt de kijker op geheel eigen wijze mee in het Nederlandse slavernijverleden en houdt een pleidooi voor een waardige erkenning hiervan. Na afloop van de filmvertoning is er een Q&A met regisseur Ida Does. Drie Vrouwen wordt gepresenteerd in samenwerking met de stichting Gedeeld Verleden, Gezamenlijke Toekomst en Keti Koti Connect. Met de komst van KINO in het historische pand aan de Gouvernestraat, is het Oude Westen weer een bioscoop rijker, op een plek die al meer dan honderd jaar de verzamelplek is voor muziek, theater en film.

Regie: Ida Does

Genre:

Documentaire

Land: Nederland

Speelduur: 50 minuten

Taal:

Kijkwijzer:
12 jaar

Voor haar nieuwe documentaire Drie Vrouwen filmde regisseur Ida Does erfgoeddeskundige Valika Smeulders, winti priesteres Marian Markelo en onderzoekster Ellen-Rose Kambel. Allen verdiepen zij zich op eigen wijze in het koloniale slavernijverleden van Nederland. In Drie Vrouwen bepleiten de hoofdpersonen, elk op eigen wijze een waardige erkenning van het Nederlands slavernijverleden

Valika Smeulders organiseert wandelingen in de historische binnenstad van Den Haag. Regelmatig doet zij nieuwe ontdekkingen over persoonlijke verhalen die zich achter die gevels voltrokken. Aan het Lange Voorhout onthult zij hoe slaveneigenaar Neale in de achttiende eeuw niet alleen de trotse bezitter was van een van de statige panden, maar tegelijkertijd als ‘Koning van Suriname’ vele honderden slaven bezat en assisteerde bij de meest gruwelijke straffen in Paramaribo.

Marian Markelo ontmoeten we in de intimiteit van haar tempel thuis. Zij vertelt over de diepe wortels en principes van de winti-cultuur, de religie die de slaafgemaakten in Suriname verbond met de cultuur en tradities van hun Afrikaanse voorouders. Een religie die honderden jaren overleefde en ondanks een wettelijk verbod in koloniale tijden, springlevend is. Vanuit deze spirituele achtergrond beziet Markelo in het Haags Historisch Museum de bijzondere expositie Afrikaanse Bedienden aan het Haagse Hof. Wat gebeurt er als zij de jonge kinderen op de schilderijen in de ogen kijkt?

Ellen-Rose Kambel werd jaren geleden nieuwsgierig naar haar familiegeschiedenis. Een simpele google-zoektocht toverde onverwachts een foto tevoorschijn van de man, die haar voorouders in slavernij bezat. Die eerste schok van ‘nabijheid’, vormt voor haar het startsein om dieper te graven. Dat leidt tot een reis naar Suriname, waar zij eeuwenoude slavenregisters raadpleegt en op zoek gaat naar sporen van koffieplantage Crappahoek, waar haar voorouders in slavernij leefden. Kambel gaat in Nederland gesprekken aan met nazaten van de slaveneigenaar uit Sassenheim. Hoe bezien zij de geschiedenis van slavernij? Haar inzet om een blijvend aandenken te plaatsen voor haar voorouders op de plek waar eens het buitenverblijf stond van de slaveneigenaar, leidt niet alleen tot weerstand, maar bovenal tot bijval. Hierdoor wordt Sassenheim het eerste dorp van Nederland waar een uniek gedenkteken wordt geplaatst ter herinnering aan het slavernijverleden.