IFFR KINO #30: Leones (2012)

Hoezo in Kino

Woensdag 1 april draaien we het visueel verbluffende en auditief overrompelende Leones (IFFR 2013), het speelfilmdebuut van de Argentijnse filmmaker en kunstenaar Jazmín López. Een film waar je van te voren zo min mogelijk over wilt weten en die je gewoon moet ondergaan.

Regie: Jazmín López

Cast: Macarena del Corro, Tomas Mackinlay, Pablo Sigal

Genre:

Drama

Land: Argentinië, Frankrijk, Nederland

Speelduur: 80 minuten

Taal: Spaans

Ondertiteling: Engels

Kijkwijzer:
9A

[Scroll down for English]

Een vrouw van begin twintig loopt over een kronkelend pad door een donker bos. De camera volgt haar van zeer dichtbij. Op de geluidsband strijden het vrolijke gekwetter van vogeltjes en het ruisen van de wind door de boomtoppen om voorrang. ‘Sofi!?’, roept het meisje, als in de verte vier schimmen opdoemen. ‘Isa?!’, luidt het antwoord. ‘Waar ben je?’. Met zijn vijven lopen ze verder door het bos. Zoekend en tastend. Ze kussen, vitten op elkaar en proberen elkaar bang te maken (‘I see dead people!’). Een van de jongens heeft een opnameapparaatje bij zich, een ander een pistool. Gaandeweg worden hun onderlinge relaties duidelijker. En komen we te weten waar de reis precies naartoe gaat.

Voor deze existentialistische, mystieke horror filmde Jazmín López op 35 mm en maakte zij alleen gebruik van natuurlijk licht. Het zeer secure scenario ontwikkelde ze onder meer bij het Binger Instituut. López studeerde film in Argentinië en kunst in New York. Haar werk werd tentoongesteld in onder andere het MoMA in New York, Centre George Pompidou in Parijs en het KW Institute in Berlijn. Afgelopen IFFR draaide haar tweede speelfilm Si yo fuera el invierno mismo in de Tiger Competition.

Wednesday 1 April we will screen the visually astonishing and audibly overwhelming Leones (IFFR 2013), the feature film debut of Argentinean filmmaker and artist Jazmín López. A film you want to know as little about in advance as possible and that you just have to go through.

A woman in her early twenties walks along a winding path through a dark forest. The camera follows her very closely. On the soundtrack the cheerful twittering of birds and the rustling of the wind through the treetops compete for priority. “Sofi!?”, the girl shouts, as four shadows loom up in the distance. “Isa?!”, is the answer. “Where are you?” There are five of them walking through the forest. Searching and groping. They’re kissing, cheating on each other and trying to scare each other (“I see dead people!”). One of the boys is carrying a recording device, another a gun. Gradually their mutual relationships become clearer. And we find out exactly where the journey is going.

For this existentialist, mystical horror, Jazmín López filmed on 35mm and only used natural light. She developed the highly secure scenario at the Binger Institute, among others. López studied film in Argentina and art in New York. Her work has been exhibited at the MoMA in New York, Centre George Pompidou in Paris and the KW Institute in Berlin. IFFR 2020 screened her second feature film Si yo fuera el invierno mismo in the Tiger Competition.