IFFR KINO #28: To Live and Die in L.A. (1985)

Hoezo in Kino

To Live and Die in L.A. (1985) van William Friedkin is niet eerder vertoond op IFFR, maar we hebben genoeg reden om deze film te laten zien. Deze neo-noir misdaadfilm was de eerste grote speelfilm voor namen als William Petersen en Willem Dafoe, en is daarnaast meesterlijk in beeld gebracht door de Nederlandse cameraman Robby Müller. We volgen een koppige geheim agent (debuutrol van Petersen, bekend van onder meer Manhunter) die het in zijn pogingen een crimineel (Dafoe) te pakken te krijgen niet zo nauw neemt met de regels. In dit kat-en-muisspel vervagen grenzen tussen goed en kwaad gestaag.

Regie: William Friedkin

Cast: William Petersen, Willem Dafoe, John Pankow

Land: VS

Speelduur: 116 minuten

Taal: Engels

Kijkwijzer:
16GGT

[Scroll down for English]

Voordat we losbarsten met IFFR 2020, vertonen we tijdens IFFR KINO op woensdag 8 januari To Live and Die in L.A. (1985) van William Friedkin, waarin een geheim agent de moord op zijn collega wil wreken. Met onder meer William Petersen, Willem Dafoe en het camerawerk van Robby Müller. Deze neo-noir misdaadfilm volgt het verhaal van een koppige geheim agent (debuutrol van Petersen, bekend van onder meer Manhunter) die het in zijn pogingen een crimineel (gespeeld door Willem Dafoe) te pakken te krijgen niet zo nauw neemt met de regels. In dit kat-en-muisspel vervagen grenzen tussen goed en kwaad gestaag. Het geheel, inclusief spectaculaire achtervolgingsscène, werd meesterlijk in beeld gebracht door de Nederlandse cameraman Robby Müller.

English:
Before we kick off IFFR 2020, join us for a final IFFR KINO screening on Wednesday 1 January. We’re showing William Friedkin’s To Live and Die in L.A. (1985), in which a secret agent tries to avenge his killed colleague. With William Petersen, Willem Dafoe and cinematography by Robby Müller. This neo-noir crime flick follows a stubborn secret agent (debut role by Peterson, also known for Manhunter) as he tries to track down his criminal adversary (played by Willem Dafoe). In doing so, he doesn’t like to play by the rules, and the boundaries between good and evil are rapidly fading. This cat-and-mouse game, including a spectacular chase scene, have been masterfully captured by Müller.