Have a nice day

Hoezo in Kino

Meestal komen de strakke en gewelddadige animaties uit Japan, maar de Chinese Jian Liu komt met een fantastische gangsterfilm over het gevecht dat ontstaat over drugsgeld in een zuidelijke stad. Compleet origineel, grappig en uitdagend; het was voor ons ook voor het eerst maar we kijken nu al reikhalzend uit naar meer Chinese gangster-animatie.

Regie: Jian Liu

Cast: Changlong Zhu (Stem), Kai Cao (Stem), Jian Liu (Stem)

Genre:

Animatie, Thriller

Land: China

Speelduur: 77 minuten

Taal: Chinees

Ondertiteling: Nederlands

Kijkwijzer:
6 jaargeweldangst

Verbluffende animatie thriller uit China. Met zijn gevatte, onderkoelde humor, magnifieke pop-art look en impliciete kritiek op kapitalistische China is deze film als een love-baby van de Coen broers, Tarantino en Ai Weiwei samen. Een kleine stad in Zuid-China. ‘Xiao Zhang heeft geld nodig. De plastische chirurgie bij zijn verloofde is mislukt. In een desperate move steelt hij een tas met een miljoen van zijn baas. Nieuws van de roof verspreid zich snel door de stad. In de tijdspanne van één nacht gaat iedereen op zoek naar Xiao Zhang en zijn geld. Het verhaal klinkt bekend, vele van de gebeurtenissen zijn dat ook, maar de bijzonder coole, intelligente, arty uitvoering is dat absoluut niet. Regisseur Jian Lui is een schilder en oa groot fan van de Coen broers. Hij maakte de film bijna geheel alleen, resulterend in een unieke, ongewone animatiestijl en met een bijzonder geslaagd gevoel voor donkere humor. Voeg daarbij de onbeschaamd soepele electropop van The Shanghai Restoration Project en je hebt een opzienbarende, echt originele film. Lang werd de uitbreng in China tegengehouden. Pas kort geleden werd de film in een gecensureerde versie uitgebracht en alsnog een grote hit. Hier vertonen wij hem ongecensureerd.

“A mesmerizing portrait.. Mixing the dreaminess of Wong Kar-Wai with early Tarantino vibes” – Indiewire

“This is a stunning, provocative work that will get animation buffs buzzing” – Screen International

“This deserves to be an animation arthouse hit to equal “Waltz With Bashir”, and it was the most politically trenchant and artistically fresh thing in Berlin. With the surface of a Tarantino-esque pulp thriller and the heart of a postmodern political art project.” – The Guardian.

Te zien vanaf 26 april