FILMAGENDA

Volledige agenda Overzicht films

Hoezo in Kino

Met de release van Wes Andersons negende film, Isle of Dogs, is het hoog tijd het oeuvre van deze eigenzinnige en stijlvolle auteur in z’n geheel te vertonen. Zijn kleurrijke art direction, weergaloze set design en precieze cameravoering gaan gepaard met bitterzoete avonturen van even vreemde als aimabele personages en maken zijn films direct herkenbaar en volkomen uniek. Als fans van het eerste uur brengt KINO in samenwerking met LAB111 het werk van Anderson terug in de bioscoop met een volledig retrospectief in mei en juni.

Op het programma:

►Dress to Impress Wes: Isle of Dogs
Vrijdag 11 mei ben je uitgenodigd voor Dress to Impress Wes in KINO. Kom verkleed als je favoriete personage (of als Wes Anderson himself) naar de vertoning van Isle of Dogs om 20:00. De best geklede bezoeker wint een Wes Anderson-inspired-cadeau-pakket en een diner voor twee!

► 08.05 + 12.05 – Bottle Rocket (1996)
Wes Andersons debuutfilm bevat al veel van de typische handelsmerken uit zijn latere oeuvre (de Wilson broers, onderwater shots en de innige werkrelatie met cameraman Robert D. Yeoman), maar kon destijds nog geen groot publiek bereiken. Martin Scorsese was wel een fan van het eerste uur en vond het één van de beste films van de 90’s. De simpele plot (een paar vrienden plannen een soort road trip annex crime spree) geeft vooral ruimte aan de jonge maker en de debuterende Owen Wilson om hun stem te vinden.

► 15.05 + 19.05 – Rushmore (1998)
Voor hun tweede scenario samen namen Wes Anderson en jeugdvriend Owen Wilson een eenvoudige premisse – puberende leerling wordt verliefd op zijn lerares – en werkten deze uit tot een eigenzinnige lofzang van de jeugdige excentriekeling. De zelfingenomen Max (debuterende Jason Schwartzman) verslonst zijn schoolwerk om zijn lerares weg te stelen bij multimiljonair Mr. Blume (een onuitstaanbare en tegelijkertijd aandoenlijke Bill Murray). Rushmore is een kenmerkend schakelpunt in Andersons carrière; stilistisch ingetogen doch rijkelijk gevuld met frisse flair en (puberale) pathos.

► 22.05 + 26.05 – The Royal Tenenbaums (2001)
‘Family isn’t a word, it’s a sentence.’ De tagline van Andersons derde speelfilm omschrijft dit familieportret perfect. Wanneer de patriarch van het disfunctionele Tenenbaum gezin (Gene Hackman in één van zijn laatste en tevens beste rollen) plots huiswaarts keert met het nieuws dat hij stervende is, komt oud zeer weer boven. Met z’n indrukwekkende ensemblecast van kleurrijke personages (o.a. Gwyneth Paltrow, Ben Stiller, en, jawel, Bill Murray), vlijmscherpe dialogen van Anderson en studiegenoot Owen Wilson en een tijdloze soundtrack kan The Royal Tenenbaums gezien worden als Andersons eerste ‘grote’ meesterwerk. Een melancholische film over maar al te herkenbare familieperikelen.

► 29.05 + 02.06 – The Life Aquatic with Steve Zissou (2004)
De eerste film waarbij jeugdvriend Noah Baumbach aanschoof aan de schrijverstafel en samen met een indrukwekkende cast (Blanchett. Goldblum, Dafoe, Bill Murray) een ouderwetse avonturenfilm brouwde. Zissou is een ode aan de Franse zoöloog Jacques-Yves Cousteau maar ook aan zorgeloos avonturieren en stijlvol ontwijken van (ouderlijke) verantwoordelijkheden. Dit alles vergezeld door de akoestische uitvoeringen van David Bowie liedjes door de Braziliaanse zanger Seu Jorge.

► 05.06 + 09.06 – The Darjeeling Limited (2007)
Na de familie strubbelingen in The Royal Tenenbaums zijn knellende familiebanden opnieuw het belangrijkste thema in Andersons ‘train trip’ The Darjeeling Limited. Drie van elkaar vervreemde broers (Adrien Brody, Owen Wilson en Jason Schwartzman) reizen per trein door India. Anderson lijkt zich met de Oosterse setting buiten zijn comfort zone te bewegen, maar de spirituele tocht van de broers en de kleurrijke locales b

► 12.06 + 16.06 – Fantastic Mr. Fox (2009)
De combinatie van Roald Dahls fabel en Wes Andersons eerste stop-motion animatie is een schot in de roos. Het perfectionisme van Anderson komt hier nog beter tot zijn recht omdat hij letterlijk elke vierentwintigste van een seconde kan beheersen en de kleine sets, gebouwen en poppen minutieus kan manipuleren. Fantastic Mr. Fox is een lust voor het oog en een hoopgevende voorloper van zijn nieuwe animatiefilm, Isle of Dogs.

► 19.06 + 23.06 – Moonrise Kingdom (2012)
Wes Anderson put met Moonrise Kingdom uit zijn eigen kindertijd, die hij veelal doorbracht als padvinder. De film gaat, na de steeds grotere budgetten in zijn voorgaande films, terug naar de basics en is dan ook de goedkoopst geschoten film (op 16mm) uit zijn oeuvre maar wellicht ook zijn beste werk sinds The Royal Tenenbaums. Een aandoenlijke film bestaande uit twee werelden: die van de tegen de pubertijd aan schurkende kinderen en die van de overbezorgde en serieuze volwassenen – die zich in de ogen van Anderson nog maar moeilijk kunnen inbeelden hoe het was om op een onbewoond eiland verdwaald te zijn met je eerste liefje.

► 26.06 + 30.06 – The Grand Budapest Hotel (2014)
Na het relatief kleine en autobiografische Moonrise Kingdom trekt Anderson voor The Grand Budapest Hotel alle registers open. Geschoten op drie verschillende beeldformaten, met een enorme cast aan Anderson-regulars en met een bont kleurenpalet lijkt The Grand Budapest Hotel op het eerste gezicht een speels jongensboek. Maar met het relaas over de flamboyante conciërge van het gelijknamige vijfsterrenhotel (een immens charmante Ralph Fiennes) en zijn poging uit de handen van de fascisten te blijven, laat Anderson zijn historisch besef zien. Een ‘period piece’ vol onstuitbare energie.