FILMAGENDA

Volledige agenda Overzicht films

Hoezo in Kino

Geboren in het Habsburgse Rijk, opgegroeid in Wenen en Berlijn, gevlucht voor Hitlers terreur en via Parijs en London geland in Hollywood. Billy Wilder had er al een leven op zitten toen hij als vroege dertiger neerstreek in het film-mekka van de wereld. In de hoogtijdagen van de Film Noir leverde Wilder een fantastische reeks aan klassiekers af waarvan wij er drie vertonen in KINO.

▶ 07.07 + 18.07 + 29.07: Double Indemnity (1944): Film-noir meesterwerk rond een verzekeringsagent, een femme fatale en een intrige vol spetterend verbaal vuurwerk – laat dat maar aan Billy Wilder over. Wilder verfilmde het boek van James M. Cain uit 1935, op zijn beurt gebaseerd op een geruchtmakende zaak in Queens, New York uit 1927. Eerdere pogingen om het boek te verfilmen stuiten steevast op de censoren van het Hays Office. Omdat vaste co-scenarist Charles Brackett het verhaal te ranzig vond werd thrillerschrijver Raymond Chandler ingehuurd om samen met Wilder het scenario te schrijven. Tot verbazing van iedereen wisten ze met hun scenario de valkuilen van de censuur te omzeilen. Double Indemnity is de favoriete film noir van velen. Ook Paul Verhoeven is een groot liefhebber en liet zich door Double Indemnity inspireren voor zijn thriller Basic Instinct (1992).

11.07 + 15.07 + 21.07: The Lost Weekend (1945): Ray Milland speelt de rol van zijn leven als Don Birnam, een schrijver uit New York die worstelt met een jarenlang alcoholisme en writer’s block. Wilder verfilmde het gelijknamige boek uit 1944 van Charles Jackson. In het boek is het hoofdpersonage een latente homoseksueel. Wilder en co-scenarist Charles Brackett zagen zich onder druk van de censuur van de Hays Office gedwongen dat element in de film te schrappen, maar zijn alcoholverslaving bleef een punt van zorg voor de censors. Winnaar van de Grand Prix op het allereerste Filmfestival van Cannes. The Lost Weekend was ook goed voor vier Oscars en daarmee de grote winnaar van 1946: Beste film, Beste regisseur, Beste scenario en Beste mannelijke hoofdrol.

14.07 + 22.07 + 25.07: Ace in the Hole (1951): Genadeloze aanval op de manipulatieve rol van de media in de Amerikaanse samenleving en de op sensatie beluste mediaconsument. Een van Billy Wilders meest gedurfde en persoonlijke films, waarin hij geen moeite doet de scherpe randjes af te vijlen. Tegenwoordig geldt Ace in the Hole als een film die zijn tijd ver vooruit was en ook nu nog hoogst relevant is. Filmmaker Spike Lee is een groot bewonderaar van Billy Wilder en in het bijzonder van Ace in the Hole: in Malcolm X citeert hij de eindscène uit Wilders film. Kirk Douglas schittert als Chuck Tatum, een uitgerangeerde journalist die zijn geluk beproeft in Albuquerque. Hier stuit hij op verhaal over een man die is opgesloten in een ingestort gangenstelsel in een berg. Hij weet de reddingsoperatie een weekje te rekken, zodat hij het nieuws nog wat langer kan uitmelken. Billy Wilder schildert hem af als een hebzuchtige wolf die alles doet voor een scoop. Maar ook wij, de aldoor op sensatie beluste mediaconsumenten, krijgen een gitzwarte spiegel voorgehouden.